Решението на ЕСПЧ по делото Anđelković v. Serbia (no.1401/08) от 9.07.2013 г.

Съдът подчертава още в самото начало, че не е негова задача да заема мястото на националните съдилища. На националните власти, особено на съдилищата, принадлежи ролята за решаване на проблеми, свързани с тълкуването на вътрешното законодателство (виж решения Бруала Гомез де ла Торе срещу Испания на 19 декември 1997 г., § 31, Доклади за присъди и решения 1997- VIII). При това положение, Съдът няма да поставя под въпрос тълкуването на националното право от националните съдилища, освен в случай на очевиден произвол (виж с необходимите промени, Адамсонс срещу Латвия, номер  3669/03, § 118, 24 юни 2008 г.) – с други думи, когато националните съдилища са приложили закона в конкретен случай очевидно грешно или така, че да се стига  до произволни заключения и/или до отказ от правосъдие (виж с необходимите промени, Фарбърс и Харланова срещу Латвия , номер  57313/00, 6 септември 2001 г. и, макар и в контекста на член 1 от Протокол № 1, Бейелер срещу Италия [GC], №. 33202/96, § 108, ECHR 2000-I).

Съдебната власт в новата държава

Предстои изграждането на нова държава. В своята програмна реч министър-председателят даде основите, на които тя ще бъде поставена и ние знаем вече приблизително каква ще бъде тя.

Ние като правници се интересуваме, преди всичко, да знаем мястото, което ще се даде в новата държава на съдебната власт. Досега тази власт имаше първостепенно и независимо място в управлението. Тя е една от трите основни власти, на които се крепи държавата и мисията на която е да установи правото в живота.

ЗА ХАРАКТЕРА HA ОГРАНИЧЕНИЯТА HA СВИДЕТЕЛСКИТЕ ПОКАЗАНИЯ ПО ГПК

Този въпрос предизвика оживени разисквания между участ­ниците на организираното от Правния институт при БАН съвещание по някои проблеми, поставени от приложението на новия ГПК.

         Застъпени бяха две противоположни разбирания. Според едното, правилото на чл. 133 ГПК трябва да се прилага служебно от съда, не може да бъде дерогирано със съглашения на страните и вто­рата инстанция трябва да отмени решението, когато то е основано на недопустими по чл. 133 ГПК свидетелски показания, независимо от това, дали страната е възразила при допущане на свидетелите и дали е формулирала в жалбата си оплакване за неспазване на чл. 133 ГПК. Според другото разбиране, правилото на чл. 133 е диспозитивно, то може да се дерогира със съглашения между стра­ните.

Съдебен път срещу неправомерни уволнения

Трябва обаче да се признае, че колкото и да е жела­телно и наложително в една държава с изострени пар­тийни нрави да се даде по-голяма възможност на онеправданите чиновници да се борят чрез съд срещу несправедливите уволнения, назначения, премествания и пр., все пак е необходимо да се запазят известни ограничения и да се наложат известни гаранции, за да не се насърчават тъй вредните за добрия вървеж на държавната машина за­ядливости, капризи, партизанско гонение, чрез пълната сво­бода за отправяне тъжби и искове срещу държавата по тия случаи. Както историческият опит е показал на всички държави, че не бива да се оставя без всякаква спирачка на всикито, когато поиска и за каквото поиска да преследва чиновника пред съда за вреди и загуби, причинени от не­говата служба и, заради това, напълно основателно се иска по закон едно разрешение от административния съд, за да се води процеса, така и тук, когато се касае пак да се отстранят подобни тормози над службата, необходимо е все пак да се предвиди една спирачка. Това не значи, че трябва да се продължи това положение на крайност и на пълно отричане на възможността за отправяне на тъжбите за отмяна пред ВАС

КАК ДА СЕ ДЪРЖИМ?

Спирам се накратко и върху оплакването на колеги от нееднакво третиране на всички ни от страна на съдиите. Прави са колегите що се отнася до случаите на търпеливо изслушване на пледоарии, страдащи от гореизтъкнатите недостатъци, на некои колеги. И наистина, често пъти съдът се и нервира и дразни от пледоарията не некой малък колега, а търпеливо слуша (а може би търпеливо нищо не слуша) пледоарията на „голем“ колега, макар да е пълна с повторения, излишни неща, разливания, „осук-вания“, „масали“. Един колега ми се оплака, че като почнал да приказва по-бавно, за да може да се схване от секретаря един важен довод, веднага му забелязали: „ще диктувате ли?“. 15 мин. след това същият съд търпял друг колега — persona grata — нa часа да диктува 3 пъти по-бавно от първия колега. 

Поверяването административни функции на съдията

Един професор чужденец, който напоследък посети нашата страна, изказваше пред ко­леги своето учудване: „У нас става нещо много странно: за да тълкуваш вече създадените за­кони, се иска да отговаряш на един ценз – да си свършил правен факултет, да си стажувал; а да ги създаваш, което е нещо по-мъчно и по-важно, не се иска никакъв ценз. А у вас така ли е?“ Колегите юристи от София, които присъстваха на този разговор, се спогледаха и само се усмихнаха.

Изкуството да се правят закони, и то добри закони, изисква не само здрава и ясна политическа мисъл, но и логика. А когато законите са при­готвени на бързо или не са минали предварително през кодификационната комисия или през ръ­цете на школувани юристи, могат да съдържат несъобразности, които да помрачават смисъла им или да затрудняти прилагането и тълкува­нето им.

Ролята на особените мнения

В подкрепа на ползата на особените мнения бих искала да спомена на първо място тяхното вътрешно институционално въздействие. Моят опит говори, че няма нищо по-добро от едно впечатляващо особено мнение, което да предизвика автора на становището на мнозинството да прецизира и поясни неговия първоначално разпространен проект

Светът, който си отиде

Но, изглеж­да, по-лесно е да се видят задачите на другите, отколкото собствените зада­чи – даже когато те са точно същите. Но това е друг въпрос./.../ По правило бележки като тия би следвало да се правят от асистентите при Университета, от младшите научни сътрудници при БАН и пр. Но по­добно на всички млади хора и на тях не им е нито до старците, нито до все още незабравените факти от нашето минало. Какво да се прави! На нас не ни остава нищо друго, освен да ги извиним и сами да се заемем да напра­вим както можем и доколкото можем онова, което смятаме, че трябва да бъде направено.

Властта чука на задната врата на съда /две вълни на посткомунистически съдебни реформи/

През последните две десетилетия правителствени и неправителствени организации разгърнаха внушителен брой стратегии в подкрепа на демократичните реформи в авторитарните и тоталитарните режими. Техните действия оказаха значително въздействие върху организацията на съдебните системи на засегнатите държави. Наистина, в демократизиращите се държави с правно и политическо наследство, пропито в недемократични институции, съдебните реформи улесняват промяната и така благоприятстват легитимирането на новия режим, въвеждайки  механизъм за самоконтрол на държавата. Всъщност, това незабавно повдига въпроса, доколко съдиите, които са служили на един недемократичен режим, са способни да станат част от този „полезен и ефективен държавен демократичен апарат и как политическите и институционални промени могат да окажат влияние върху техните способности“. 

Правото и законът

Правото и законът

         Нека вървим напред, и нека влачим ония, що са останали назад. Материалното благоденствие не е морално блаженство; заглушаването не е лечение; забравянето не е плащане. Нека си помагаме, нека се покровителствуваме, нека се поддържаме; нека признаем обществената грешка, и нека я поправим. Всичко, що страда, осъжда; всичко, що плаче у човека, кървави обществото; никой не е съвсем самичък; всичките живи фибри треперят заедно и се смесват; малките трябва да бъдат свещени за големите, защото от правото на всички слаби се съставлява дългът на всички силни.