Съдебна независимост в Европа

За се разбере до каква степен различните юрисдикции гарантират съдебната независимост, се изисква да бъде поставена теоретична рамка  на това какво предполага този принцип. При предварителен анализ може да се каже, че принципът изисква следното: съдебните системи трябва да са свободни както фактически, така и по начин, видим за обществото, от всяко нелегитимно влияние, което може да попречи на съдиите да правораздават по правни спорове единствено въз основа на тяхната юридическата основателност.

Процесът срещу митрополит Климент. Печални страници от печална действителност

Тази случка не е нищо друго, освен прелюдия, ако не и първообраз на онова събитие в Търново, което докара страдания и затвор на Климент. Липсва само един Ганю Чолаков, защото, вижда се, че и един осъден и  обезправен човек като Енчев не се е решил в своята извратеност да отиде до там, додето отива възпитаника срещу своя благодетел. И поради това процесът срещу Климент добива по-малко правно, дори и политическо значение, отколкото морално. Той иде да ни покаже, докъде може да падне барометъра на българската нравственост, когато се намери под налягането на една силна власт, и как признателността за сторена услуга се обръща във вражда, щом благодетелят се окаже слаб пред безогледните домогвания на едно управление, готово да възвиси по служебната йерархия на българската държава всеки, който като Петер Шлемил на Шамисо е в състояние да продаде и сянката си на дявола

Спомени от процеса на митрополит Климент

Процесът на митрополит Климент е една важна страница от новата ни история, която трябва да се отбележи. Тоя процес, единствен по рода си у нас, е интересен не само за биографията на самия Климент, който игра видна роля в обществения ни живот, като писател, обществено-политически деец и управник, министър, но и за събитията, които са свързани с процеса, както и за характеристика на правосъдието в онова време и за изучване партийните и политическите ни нрави.

Представяне на Федералния конституционен съд

Ако обществената и политическата стабилност в демократичната държава предполага ефективен контрол за конституционосъобразност, то жестоката нестабилност на германското общество през първата половина на 20-ти век свидетелства за недостатъците на ранните проявления на германския конституционализъм и неговите механизми за конституционен контрол, на който са били основани няколко конституционни системи

Академичната етика и образованието по право

Натрупаният през годините преподавателски опит и непрекъснато динамично променящата се социална обстановка, която неминуемо се отразява на учебния процес и обикновено е основната причина за неговата динамика, с времето доведоха до натрупване на множество въпроси, свързани като цяло с ефективността на учебния процес по различните правни дисциплини в Университета. Както във всяка обществено обусловена социална връзка, така и в учебния процес повечето проблеми са свързани с обема и съдържанието на насрещните задължения, които всеки от участниците в този процес има към другата страна. Задълженията на преподавателите възникват на договорна основа. 

КЕЙПТАУНСКИ ПРИНЦИПИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА НЕЗАВИСИМИТЕ КОМИСИИ ПРИ ПОДБОРА И НАЗНАЧАВАНЕТО НА СЪДИИ

Една от най-деликатните задачи във всяка конституционна демокрация е подборът и назначаването на съдиите. В Южна Африка по-голямата част от тази дейност е поверена на Комисия на съдебната служба /Judicial Service Commission/, която е създадена през 1994 г. Подобни органи вече са предвидени в много законодателства в развитите и развиващите се страни.

Кейптаунските принципи са набор от принципи, които се основават на този международен и сравнителноправен опит. Те имат за цел да предоставят практически насоки за създателите на конституции, законодателите и съществуващите комисии на съдебните служби или еквивалентни органи чрез определяне на начините, по които процесите на подбор и назначаване на съдиите могат да засилят независимостта на съдебната власт и върховенството на правото, като същевременно запазят в достатъчна степен адаптивността си, за да са приложими към националните правни системи.

Изложение на делегата на Министерството на Правосъдието Хр. Тимошенко, подначалник при същото Министерство, до комисията по изработване на чиновническия щат

Преди да пристъпите към класиране и определяне заплатите на съдиите аз Ви моля да имате предвид и следните данни.

Правилното използване на съдебната власт, правилното правораздаване в днешната правова държава, е в зависимост от ред специфични условия, най-важните от които са добри закони и вещи магистрати.

Тържествено заседание за встъпване в длъжност на господин Бертран Лувел в качеството му на председател на Върховния касационен съд

Нарастването на влиянието на европейските съдилища, произнасящи се по фактите и по правото, принуждава нашата юрисдикция да взема под внимание, в определени хипотези, отклонението от собствената ни традиция на стриктна проверка по правото. Мотивите в решенията на тези съдилища, често интердисциплинарни, ни приканват да оценим по-добре въздействието на нашите решения в обществен и икономически, национален и международен план отвъд строго юридическите анализи, които са културата на Върховния касационен съд.

25 години административно правосъдие

Повод за тези бележки ми дават двете знаменателни статии на уважаемия г-н Ив. Кирияков, главен прокурор при Върховния административен съд, поместени в броеве 11 и 12 на сп. „Адвокатски преглед“ от 16 февруари и 1 март т. г. Пропити с чувство на истинска правда и дълбока човечност, тези статии са първи от тоя род у нас и заслужават толкова повече внимание, защото изхождат от един върховен магистрат, дългогодишен служител на административното правосъдие. С присъщата си скромност, г-н Кирияков само посочва някои подобрения и корекции, които, според него, трябва да се внесат в Закона за административното правосъдие; той се отказва да преценява качеството на дейността на Върховния административен съд, нито отговаря на поставения си въпрос: какви са резултатите от дейността на този съд, можа ли той да оправдае надеждите, възлагани на него при създаването му, и можа ли, поне отчасти, да задоволи нуждата от едно добро административно правосъдие у нас?

ИМА ЛИ ПОДХОДЯЩ СЪДИЯ ЗА ВСЯКО ДЕЛО?

Разпределението на делата е ключов момент в организационната дейност на съда, тъй като се засягат едни от най-съществените аспекти на правораздаването: съдебната независимост и безпристрастност, организационна гъвкавост и ефективност. Правилното организиране на разпределението на делата е необходимост, като само по себе си е недостатъчна предпоставка за наличието на обществено доверие в безпристрастността на съда, но е от съществено значение за навременното правораздаване. Съществуващата организация трябва да осигури делата да не бъдат възложени на съдии, които или изглеждат заинтересовани от определено дело, или изглеждат предубедени по друг начин; ако случайно бъде извършено такова неправомерно разпределяне, то съдебната организация трябва да предвижда механизъм за преразпределение на делото на друг съдия.